Recentelijk heeft Klaas Knot, president van De Nederlandsche Bank (DNB), stevige kritiek geuit op de…
Advocaat én ondernemer: Hoe twee beroepen samengaan
Als partner bij een ander advocatenkantoor begon Michel zijn ondernemersreis. Maar hoe word je partner? En hoe bouw je uiteindelijk aan een eigen bedrijf? Hij vertelt over de stappen die hij heeft gezet en de lessen die hij heeft geleerd tijdens zijn loopbaan van advocaat in loondienst tot partner naar eigenaar en naamgever van zijn eigen kantoor.
Hoe word je partner bij een advocatenkantoor?
“Die stap ging eigenlijk vanzelf. Ik werd uitgenodigd om partner te worden bij een kantoor waar al vijf of zes partners waren. Het was een kwestie van wederzijdse interesse en de klik tussen mij en de maatschap. Als je als advocaat gaat werken, heb je qua carrièremogelijkheden een aantal opties. Partner worden is de eerste optie. Je kunt natuurlijk ook aanblijven als advocaat in loondienst of je maakt de overstap naar een ander kantoor om daar partner te worden. Vroeger gingen advocaten vaak naar een ander kantoor als ze geen partner konden worden bij hun huidige kantoor. Vroeger was partner worden ook de enige serieuze optie voor veel advocaten. Dat is nu wel anders.”
Was de overgang van loondienst naar partner een uitdagend traject voor jou?
Die overgang verliep vrij natuurlijk. Ik heb altijd hard gewerkt en mijn best gedaan, dus het partnerschap voelde als een logische stap. Je laat weten dat je partner wil worden en als de tijd rijp is, bieden de andere partners jou de mogelijkheid om je ‘in te kopen’.”
Merkte je grote veranderingen in je werkzaamheden toen je partner werd?
“Nee, eigenlijk niet. Ik deed al veel verantwoordelijk werk en was betrokken bij belangrijke zaken. De ervaren partners hadden natuurlijk hun rol, maar ik voelde me al snel op mijn plek als partner. Doordat je deelneemt in de onderneming ben je ineens aan het ondernemen, want die investering is het risico dat je neemt. Maar dat pakt in bijna alle gevallen positief uit voor aankomend partners.”
In 2007 viel de maatschap uit elkaar. Hoe heb je dat ervaren? En hoe ben je daarna gestart met je eigen kantoor?
“Dat was een tumultueuze tijd. Doordat er onderling ruzie ontstond, was het uiteindelijk niet meer te doen om samen te werken. Maar uit die situatie kwam ook een kans. Ik won de procedure waardoor ik al m’n huidige cliënten mocht behouden en dus besloot ik in 2007 mijn eigen kantoor te starten. Ik werkte toen al samen met Wendy en zij ging gelijk met mij mee. We begonnen in een verzamelgebouw in Brielle en al snel groeiden we uit tot een bloeiend kantoor.”
Hoe zag de beginfase eruit voor jullie in 2007?
Glimlachend: “Die periode was fantastisch. We moesten alles vanaf nul opbouwen. Van het vinden van een kantoorruimte tot het behouden van onze cliënten. Het was hard werken, maar het voelde ook bevrijdend om ons eigen pad te kunnen volgen.”
Hoe combineer je jouw werk als advocaat met het ondernemerschap?
“Dat is een continu evenwicht. Dorien speelt een heel grote rol in het managen van het kantoor, maar als ondernemer moet je altijd bezig zijn met veranderingen, het onderhouden van cliënten en zichtbaarheid. Het is een balans tussen ambachtelijk vakmanschap en ondernemerschap. Gelukkig hebben we korte lijnen en bespreken we alles met elkaar. Iedere ochtend starten we op die manier onze dag.”